Linie lotnicze przygotowują się na wojnę nuklearną
Linie lotnicze podejmują kroki w celu zapewnienia, że będą mogły kontynuować loty nawet po wybuchu wojny nuklearnej. Odrzutowce mogłyby nadal latać po wybuchu atomowym w ramach specjalnych polis ubezpieczeniowych opracowywanych w celu uwzględnienia możliwości eskalacji konfliktów w Ukrainie i Kaszmirze.
Obecna polityka, której początki sięgają lat 50. ubiegłego wieku, wymusiłaby uziemienie wszystkich samolotów cywilnych na całym świecie w przypadku pojedynczej detonacji nuklearnej, w oparciu o założenie, że doprowadziłoby to do wybuchu trzeciej wojny światowej.
Jednak z uwagi na fakt, że obecnie uważa się, że rozmieszczenie broni nuklearnej wiąże się z większym prawdopodobieństwem użycia tak zwanych głowic taktycznych wykorzystywanych w ograniczonej roli na polu bitwy, branża ubezpieczeniowa opracowała plany umożliwiające kontynuowanie lotów w regionach oddalonych od stref konfliktu.
Gallagher, największy na świecie broker ubezpieczeń lotniczych, rozpoczął prace nad programem, gdy Władimir Putin zagroził rozmieszczeniem rosyjskiej broni atomowej przeciwko Ukrainie w 2022 roku.
Plany te nabrały nowego impetu w wyniku starcia między Indiami a Pakistanem o Kaszmir, w którym wrogość osiągnęła poziom niespotykany od dziesięcioleci w ciągu ostatniego tygodnia.
Nigel Weyman, starszy partner w Gallagher, powiedział, że konflikt na Ukrainie ożywił zainteresowanie polisami ubezpieczeniowymi związanymi z energią jądrową.
Powiedział on: “W czasach, gdy opracowywano sformułowania, zakładano, że jakakolwiek wroga detonacja oznaczać będzie koniec, Armagedon. Ale w tamtych czasach nie było taktycznej broni jądrowej, która różni się rozmiarem i siłą rażenia i która ostatecznie jest bardzo użyteczna”.
Na przykład najnowsza generacja amerykańskiej bomby grawitacyjnej B61 wystrzeliwanej z powietrza przenosi głowicę nuklearną o wydajności zaledwie 0,3 kilotony.
Dla porównania, bomba zrzucona na Hiroszimę w 1945 roku miała moc 15 kiloton, a pojedyncza głowica pocisku Trident II – 100 kiloton.
Podczas gdy Wielka Brytania wycofała swoją ostatnią taktyczną broń nuklearną w 1998 r., uważa się, że Rosja posiada prawie 2000 takich pocisków. Korea Północna zaprezentowała broń taktyczną w 2023 roku, podczas gdy pakistański pocisk Nasr może również przenosić głowicę nuklearną na polu bitwy.
Pan Weyman powiedział: “Dlaczego na przykład Air New Zealand miałoby zostać uziemione w przypadku detonacji nuklearnej w Europie, która była dość niewielka, choć nie dla ludzi w jej pobliżu? Linie lotnicze znajdują obejścia dla wszelkich wyzwań, przed którymi stoją, bezpieczne korytarze, minimalne wysokości, aby pociski ziemia-powietrze nie mogły ich dosięgnąć. Chmury pyłu wulkanicznego wpływają na duże obszary, ale świat nadal lata. Jednak kilka słów na polisie ubezpieczeniowej może uziemić każdy odrzutowiec”.
Broker opracował plan, w ramach którego wybrana liczba ubezpieczycieli oceniłaby, gdzie linie lotnicze powinny mieć prawo latać po detonacji nuklearnej, wspomagana analizą ekspertów ds. bezpieczeństwa ze specjalistów ds. zarządzania ryzykiem z Osprey Flight Solutions.
15-osobowa grupa, w skład której wchodzi Allianz, największy ubezpieczyciel na świecie, spotkałaby się w ciągu czterech godzin od detonacji i oceniła zagrożenie dla linii lotniczych w poszczególnych krajach.
Linie lotnicze wydały w ubiegłym roku około 1,3 mld USD na składki ubezpieczeniowe, aby pokryć nieco ponad 4 mld podróży pasażerskich, co wskazuje na obecny koszt około 33 centów na klienta. Do tej pory do planu przystąpiło około 100 linii lotniczych z około 500 na całym świecie. Około 60 z nich dołączyło do programu w Europie, choć tani przewoźnicy okazują się niechętni, powiedział Weyman. Linie lotnicze mogą jednak zostać uziemione przez inne warunki ubezpieczenia, w tym „klauzulę wojny pięciu mocarstw”, która kończy ochronę w przypadku starcia wojskowego między Wielką Brytanią, USA, Francją, Rosją i Chinami. Według niektórych ekspertów branżowych, klauzula ta mogłaby zostać zastosowana w przypadku ostrzału wojsk brytyjskich lub francuskich wysłanych do Ukrainy.
Źródło: telegraph.co.uk/business/2025/05/12/airlines-prepare-nuclear-war-india-pakistan